tisdag 23 september 2014

Diskussionen av All IN

Vi pratade om All In av Emma Igelstöm tillsammans. Vi diskuterade flera olika ämnen : exempelvis med, hybris, att var stolt, måste man vara tacksam, rädsla för vad andra tycker att känna stolthet över medaljer och kan gud hjälpa Emma?

Thwe Thwe Oo pratade om hur Emma tänkte mycket på hur folk tycker om henne. Emma har tänkt att folk kan tro att hon har hybris. Hon ville att folk skulle se henne att hon är en vanlig människa ena dag är bra men andra dagen kan vara dålig. Livet är inte stilla det ändras och är rörelse hela tiden.
Sandeep pratade att Emma sade ja direkt när de frågade henne om hon ville ställa ut sina mästerskapsmedaljer i cafeterian även fast hon inte visste var hade hon lagt medaljerna. När hon hittade lådan hemma öppnade hon den och tog upp sitt VM-guld. Där och då kände hon stolthet för första gången.
En annan berättade att Emma aldrig var nöjd när hon hade nåt sitt mål. Väl i mål tyckte hon inte att det var spännande längre eftersom hon hade inte något att sträva mot.
Olga berättade att Emma har börjat simma igen efter en lång paus. Emma kände snabbt glädje. Hon var rädd för att börja satsa igen. Efter tävlingen gick hon inte till bassängen på några veckor men kroppen skrek till henne att jag vill simma. Hon valde att simma igen för sin egen skull.
Rose nämnde att Emma sade ja sen tänkte nej exempelvis, hon måste hämta Olivia men hon tänkte att städa också var viktigt. Man måste tänka först innan man svarar ja.
Anna betonade att Emma borde tänka mer på Gud. Hon borde var nöjd med sitt liv eftersom hon har allt.

Jag berättade att Emma är inte nöjd när hon har vunnit. Hon var inte riktig glad eller stolt över vinsten för hon var tonåring och var inte förberedd när hon van Europamästerskapen. Hon tänkte folk trodde att hon har hybris. Men hon vill att folk skulle tycka att hon är som en vanlig människa. hon tänkte på andra människor vad de tänkte om henne då mådde hon dålig. Hon hade i grund en låg självkänsla.

Jag tycker om All In av Emma för att den är lätt att läsa. Jag har läst nästan halva boken därför svårt för mig när vi diskuterade. Jag kommer inte ihåg alla sidor. Jag var tvungen att läsa boken igen. Det var roligt att vi diskuterade tillsammans och jag förstår bättre bokens innehåll nu. Jag tycker boken är väldig intressant att läsa för att jag vill veta hur hon kommer att klara sitt liv och få bra självförtroende.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar