tisdag 2 december 2014

Ekologisk mat!

Jag tycker ibland om att köpa ekologisk mat. Det är bra för hälsan men det är dyrt. Det är skillnad mellan olika familjer hur de har bra eller dåliga ekonomi.

Å ena sidan tycker jag ekologiska grönsaker är bra exempelvis ekologiska morötter smakar bättre för att de växa långsammare. Om du jämför med morötter som är odlade på vanligt sätt som bara smakar vatten. Det var inte så dyrt att odla ekologiskt exempelvis om vi sparar kompost så är det mycket bra gödsel och bra för miljön. Kött tycker jag också är viktigt för hälsan. Innan jag köper det måste jag läsa var det kommer ifrån. För att vissa Länder använder så mycket antibiotika i fodret där för köper jag det dyrare köttet istället för att minska risken.

Å andra sidan tycker jag ekologisk mat är ganska dyrt om jag alltid ska handla ekologisk mat. Jag köper vanliga grönsaker och frukt istället men är noga med sköljning och rengöring för att det kan ha används mycket bekämpningsmedel. 

Jag handlar själv båda ekologisk mat och vanlig mat det beror på vilka saker jag köper. Jag bor i Sverige och tycker att myndigheterna ha ganska bra kontroll om grönsaker och frukt har för höga halter bekämpningsmedel. Men när jag bodde i Thailand måste jag vara försiktig för att vissa frukter och grönsaker innehåller mycket starka bekämpningsmedel. Folk kan bli mycket illamående av dem exempelvis vattenmelon och annan frukt som de har besprutat med bekämpningsmedel för att det ska gå att sälja hela året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar